Vergeet even de perfecte productfoto's en glimmende advertenties; social media is aan het veranderen. Het lijkt wel alsof bedrijven collectief hebben besloten om de filters en gepolijste marketing te laten vallen en hun echte gezichten te laten zien. Het is alsof we allemaal backstage passen hebben gekregen! Maar waarom is deze verschuiving gaande en wat betekent het voor jouw bedrijf? Wij van online marketingbureau Social Spread, geven je de inzichten die je nodig hebt om bij te blijven in het digitale landschap.
Traditioneel was social media vooral een platform om producten en diensten te promoten. Bedrijven plaatsten advertenties, productfoto's en promotieaanbiedingen om de verkoop te stimuleren. Maar tegenwoordig merken we, door een informatieovervloed, dat directe product posts minder effectief zijn. Consumenten zoeken naar echtheid en verbinding, niet alleen naar promoties.
Merk je dat jouw bedrijf ook vastloopt op het huidige volgersaantal en vallen de likes tegen? Steeds meer wordt er content geproduceerd met videos, shorts en animaties die over de productie en 'behind the scenes' gaan. Kijk maar eens naar grote merken als Nike, Red Bull of Mcdonald's. Producten worden hier amper getoond, het gaat om het gevoel dat wordt gecreëerd. Laat volgers zien wat er achter de schermen gebeurt. Deze aanpak heeft verschillende voordelen:
Wil je deze trend omarmen maar weet je niet waar te beginnen? Hier zijn enkele tips om effectief 'behind the scenes' content te creëren:
De switch van productgerichte naar mensgerichte content op social media is een krachtige trend die bedrijven niet kunnen negeren. Door meer 'behind the scenes' content te delen, kunnen merken een sterkere band opbouwen met hun publiek, het vertrouwen vergroten en de betrokkenheid verbeteren. Wij van Social Spread hebben deze switch kortgeleden gemaakt en we merken dat content maken veel leuker en persoonlijk wordt. Daarnaast levert het ook veel meer op!
Denk je dat het in jouw branche niet kan om content speelser te maken? Laat het ons weten! We zijn dol op uitdagingen.